woensdag 20 juli 2016

Gezellige afwas!

De combinatie roze, oranje, rood is toch echt een favoriet, elke keer als ik bij Rits In  ben pak ik wel even de combi... Ik had wel even zin in een snel projectje in deze kleurencombinatie! Een gezellig vaatdoekje, leuk om mee te nemen op vakantie en in heel veel kleurencombies mogelijk! Ik koos dus voor de roze, oranje, rood!

Het is een simpel maar gezellig doekje geworden en het leek mij leuk om het patroon met jullie te delen. Dus heb je nog zin in een leuk, snel en makkelijk projectje zo net voor je vakantie? Met dit doekje maak je je vakantie afwas een stuk gezelliger!





























Ik koos voor de Phil Cotton 4 van Phildar, dit is een 100% katoen draad en dus geschikt!

Voor het doekje haakte ik eerst met de roze een lap in de weefsteek als volgt:

Zet met haaknaald 4 een ketting van 52 lossen op (wil je het doekje groter of kleiner maken, zorg dat je lossenketting deelbaar is door 2).

Toer 1 (haaknaald 3,5): Een vaste in de 2de losse vanaf je haaknaald, * 1 losse, 1 losse overslaan, 1 vaste in losseketting, herhaal vanaf * tot einde en keer je werk.

Toer 2: 1 losse (1ste vaste (vorige toer) overslaan), 1 vaste in de opening (losse opening van de vorige toer), 1 losse, 1 vaste en ga zo door tot het eind en keer je werk.

Rest van de toeren volg je het patroon. Je kan het zo groot maken als je zelf wilt. Ik haakte het roze bolletje bijna op.






























Rand: 

De rand haakte ik met haaknaald 3 en de oranje kleur.

Toer 1: Hecht aan en haak rondom een rand met vasten. In de hoeken haakte ik 3 vasten. En sluit met een halve vaste.

Toer 2: Haak rondom vasten maar let op (anders gaat je rand hobbelen...) Voor de hoek, heb ik 2 vasten samen gehaakt, 1 vaste, 3 vasten in de middelste vaste van de 3 vasten uit de vorige toer (hoek), 1 vaste, 2 vasten samen haken herhaal dit en sluit met een halve vaste.

Toer 3: Haak net als toer 2, maar haak halverwege ook nog 2 vasten samen! Herhaal tot je weer rond bent en sluit met een halve vaste en hecht je draad af.

Met rood haakte ik een randje op het oranje gedeelte in zowel de 1ste rij vasten als de laaste rij. Haal de draad tussen 2 vasten naar boven, steek je haaknaald tussen de volgende vaste en haal de draad van achter naar voren en haak een halve vaste op je haakwerk.





























Ga zo verder tot je rondom bent. Bij de bovenste rand, als je de laatste halve vaste hebt gemaakt haak dan nog een lossenketting van 15 lossen en sluit deze met een halve vaste zo heb je ook een handig lusje!






























Hecht de draadjes nog even af en je maakt de blits bij de afwas!





























Je kan het natuurlijk ook gebruiken als pannenlap, of spuugdoekje. Door de steek is het een compact doekje geworden!

Ik denk dat ik nog een paar gezellige combies ga maken want niet alleen bij de vakantie afwas mag die niet ontbreken, thuis ook niet ;)

Tot snel!

Liefs Liset



4 opmerkingen:

  1. Super pretty & great color combination! Wonderful pics/dishes, too. Thanks for sharing!
    Groetjes, Nata

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt super leuk, dit doekje ga ik zeker haken, zo wordt schoonmaken nog leuker! :)

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk doekje! Zo wordt de afwas (bijna) een feestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er gezellig uit. Zelf ben ik meer van de grijs en blauwtinten. Die ben ik nu aan het haken. Fijne zomer.

    BeantwoordenVerwijderen